Zuidwolde en de Wijk in top tien schoonste winkelgebieden van Nederland

Zuidwolde - Vandaag was in Rotterdam de finale van de verkiezing ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’ 2018. Er stonden twee winkelgebieden uit De Wolden in de top tien. Het centrum van Zuidwolde heeft uiteindelijk de derde plek gekregen en het centrum in de Wijk de achtste plek. De winst ging naar winkelgebied Glacisweg in Maastricht, tweede werd het centrum van Bathmen. Dit jaar namen 125 gemeenten en 581 winkelgebieden deel aan de verkiezing.

Zuidwolde

Voor het eerst deed het centrum in Zuidwolde mee aan de verkiezing. Bezoekers van het winkelgebied waren zeer tevreden over het winkelgebied. Het centrum scoort voornamelijk erg goed op kwaliteit van de bestrating, het gebrek aan vandalisme en de aangename beleving van het gebied. Ook wordt de inzet en betrokkenheid van de winkeliers zeer gewaardeerd.

de Wijk

Centrum de Wijk doet ook voor het eerst mee met de verkiezing. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van de werkzaamheden aan de Dorpsstraat. Ook tijdens de werkzaamheden zijn bezoekers positief over hun bezoek aan het centrum. Vooral wordt er zeer positief gedacht over de schone afvalbakken in het centrum. Schone afvalbakken zijn belangrijk voor een verzorgde uitstraling en worden gemiddeld beter gebruikt. Ook het gebrek aan vandalisme en het gebrek aan leegstand scoort hoog.

Wethouder Jan van ’t Zand: ‘We besteden veel aandacht aan een schone leefomgeving. Het winkelgebied speelt hier natuurlijk ook een grote rol in. De gemeente heeft hier veel in geïnvesteerd, maar vooral ook onze ondernemers hebben hier een grote rol in gespeeld. Ik ben geweldig trots dat wij met zowel Zuidwolde en de Wijk in de top tien staan.’

Schoonste Winkelgebied verkiezing 2018

Voor de zesde keer op rij organiseert Stichting Nederland Schoon de verkiezing van ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’. NederlandSchoon wenst met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders te stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit. Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom, en daar heeft de ondernemer baat bij.