Wellnessbad Ruinen een echte trekker

Ruinen - Het nieuwe wellnessbad in het Zwembad van Ruinen is een schot in de roos. Dat ziet niet alleen badjuf en beheerster Ina Alblas, maar ook het ambitieuze bestuur van het zwembad.

‘Er komen zwemmers vanuit Meppel, Beilen en Assen speciaal voor dit wellnessbad, omdat daar geen kinderen mogen zwemmen’, lacht Kees-Jan Dommisse, nadat hij uit zijn hangmat is gekomen.

Het bad is er dit voorjaar gekomen met dank aan de zweetdruppels van de vele vrijwilligers, met extra dank voor de mannen die het bassin gebouwd hebben. Enige tegenvaller was dat er toch geen geld vanuit het Europese Leaderfonds ontvangen werd, waar stilletjes wel op gehoopt en gerekend werd. Met een flinke portie creativiteit werden de financiële plooien aardig gladgestreken.

Dat er nog steeds geld nodig is voor het zwembad, weten de mensen en instanties in het dorp en daar omheen ook wel. Zo werd donderdagavond een cheque uitgereikt door de stichting Zuidwest-Drenthekaart, die al decennialang de bekende toeristische kaarten in de regio uitgeeft en dat zonder winstoogmerk doet. ‘Wat over is vanuit onze exploitatie, wordt weer geïnvesteerd in nieuwe kaarten. Wat dán nog over is, gaat naar goede toeristische doelen. Wat is er nu mooier om duizend euro aan het zwembad te schenken, een bad waar de hele gemeenschap profijt van heeft’, zegt voorzitter Jan Pol van de Zuidwest-Drenthekaart. ‘Wij zijn trots dat de kaart goed loopt, er zijn er vorig jaar weer 3.500 van verkocht.’ Het bestuur van de ‘kaart’ heeft bovendien uitbreiding gekregen in de persoon van Geert Alberts, die nu samen met Jan Pol, Johan van den Berg en Bert van Egten het bestuur vormt.

Fundament

Goed gaat het ook met Zwembad Ruinen en blij zijn ze met alle kleine beetjes geld. Het fundament van het zwembad wordt gevormd door een groep van meer dan 120 vrijwilligers, een aantal waar zwembaden in de regio stikjaloers op zijn. ‘Je ziet dat die vrijwilligers ook trots zijn dat ze erbij mogen zijn. De mannen die het bassin hebben gebouwd, zijn er enorm trots op; ze zien het als hun bad’, zegt Dommisse.

Volgens penningmeester Roelof Giethoorn is dagelijks de meerwaarde van het nieuwe bad te zien. Er werden flink meer abonnementen verkocht, terwijl de trend de afgelopen juist wat afvlakte. Dat het wellnessbad alleen voor 18+ is, wordt gewaardeerd. Uiteindelijk heeft de jeugd er zelf ook voordeel van. ‘In het oude bassin mochten ze niks, nu wel’, lacht Giethoorn.